Odpowiednio dobrana reklama może zapewnić konsumentom atrakcyjne doświadczenia zakupowe i przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Dobrze dopracowana komunikacja wizualna ma naprawdę duży wpływ na decyzje klientów i zachęca ich do pozostania w sklepie na dłużej. Zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie, aranżacja witryn i okien wystawowych, estetyczne ekspozytory i displaye, innowacyjne standy, przycięte do kształtu shelfstoppery, czy wielkoformatowe robiące wrażenie wydruki – wszystkie takie materiały mają ogromny wpływ na zachowanie konsumenta. Jednak jak zaprezentować towar, by przyciągnąć jego uwagę, a go nie odstraszyć? Wystarczy unikać kilku błędów, o których dzisiaj w poście.
Błąd 1: Małe i niewyraźne
Nie ma usprawiedliwienia dla fotografii niskiej jakości. Zdjęcia reklamowe powinny być wykonane z niezwykłą starannością – zarówno pod względem wizualnym, jak i technicznym. Nieodpowiednia jakość niekorzystnie wpływa na układ kolorystyczny oraz efekt końcowy już po wydruku. Jednym z czynników decydujących o jakości zdjęć jest oświetlenie. Odpowiednio dobrane może doskonale podkreślić walory produktu, ale może także zniszczyć jego wizualną prezencję. Należy o tym pamiętać.
Błąd 2: Ostrożnie z kolorem
Niezwykle istotnym elementem w tworzeniu reklamy jest dobór odpowiedniego tła. Zazwyczaj projektanci próbują zawrzeć na materiałach POS jak najwięcej informacji. Jednak zbytnie nagromadzenie szczegółów w połączeniu z kolorowym tłem, zamiast zachęcać do kupna, odciąga uwagę konsumenta od produktu. Wzorzyste i barwne grafiki sprawdzą się na artystycznych plakatach, jednak w supermarkecie sprawią, że klient odwróci wzrok od kolorowych smug, aby jeszcze bardziej nie męczyć oczu. W przypadku prezentacji towarów znacznie lepiej sprawdzą się minimalistyczne grafiki i gładkie tła. O kolorach pisaliśmy też w poprzednich postach.
Błąd 3: Wielkość ma znaczenie
Szczególnie w merchandisingu wielkość prezentowanego graficznie produktu może mieć kluczowe znaczenie podczas podejmowania decyzji zakupowych. Konsumenci zwracają uwagę przede wszystkim na takie materiały wspierające sprzedaż, w których najwięcej miejsca zajmuje wyeksponowany towar, a białe przestrzenie, nagłówki czy inne elementy graficzne stanowią tylko niewielką część całości. Oczywiście nie oznacza to, że klienci w ogóle nie zwrócą uwagi na mniej wyróżnione produkty, ale wyniki sprzedaży mogą okazać się gorsze nawet o 5-10 proc.
Błąd 4: Sekunda na wagę złota
Skomplikowane, naszpikowane ozdobnikami opisy produktów to nie jest dobry pomysł. Konsument żyjący w ciągłym biegu nie ma czasu na czytanie. W ułamku sekundy przyswaja bardzo dużo informacji, wśród których powinny znaleźć się także te dotyczące naszego towaru. Aby tak się stało, warto postawić na minimalistyczne grafiki i proste ilustracje, które przekazywać będą najważniejsze informacje i jednocześnie zapadną w pamięci odbiorcy. Dzięki takiemu zabiegowi przy okazji kolejnych zakupów konsument może przypomnieć sobie o naszym produkcie.
Błąd 5: Gdzie jest towar?
Czasami nawet najlepsze intencje designerów mogą spotkać się z niezrozumieniem konsumentów. Projektując opakowanie, ekspozytor, czy komunikację półkową, należy jeszcze pamiętać o zatowarowaniu, o uzupełnianiu półki i dobrej kompozycji produktów. Bez towaru na półce, na niewiele zda się nawet najlepszy POS. I w drugą stronę – nagromadzenie zbyt wielu produktów w jednym miejscu bez materiałów POS, wyróżniających nasz produkt – klient będzie miał utrudnione zadanie. Konieczne jest wypracowanie złotego środka.
Zbyt wiele szczegółów, nieodpowiednie tło, długie i nieczytelne opisy produktów, czy brak produktu na półce – to tylko niektóre z błędów jakie popełniają nie tylko projektanci, ale również merchandiserzy.
Zostaw komentarz